Skip to Content

Держфінансування партій - повне змикання державного механізму з власниками партій та блоків

ВР запровадила державне фінансування партій і їхню звітність
Четвер, 08 жовтня 2015
Верховна Рада підтримала законопроект, який запроваджує державне фінансування партій і вимагає їх звітувати  про надходження і використання коштів.
За відповідний закон проголосували 229 депутатів.
Не підтримують Опозиційний блок,  Радикальна партія Ляшка і група "Відродження".
"Цей закон має звільнити політичні партії від олігархів", - заявив перед голосуванням віце-спікер Андрій Парубій, закликаючи депутатів проголосувати.
Так закон встановлює відповідальність за порушення порядку надання або отримання внеску на користь партії та кримінальної відповідальності за порушення порядку фінансування політичних партій.
Доповідаючи законопроект, депутат Сергій Лещенко нагадав, що президент Петро Порошенко обіцяв підписати закон в день його прийняття.
Він також навів у приклад Грузію, де діє подібний закон, шо там партія Саакашвілі, яка перебуває в опозиції, "має ресурси для існування".
Фінансування має становити 400 мінімальних зарплат для фізичних осіб і 800 мінімальних зарплат для юридичних осіб
Згідно з законом, право на державне фінансування мають партії, які, якщо вони на останніх виборах до ВР отримали не менше 2% голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному виборчому окрузі.
На діючий парламент фінансування поширюється на партії, які отримали 5%.
Фінансування має розпочатися з 1 липня 2016 року.
Українська правда

0
Ваш голос: Ні

Коментарі

Аватар користувача Дейниченко Володимир

Що зможе дати державне

Що зможе дати державне фінансування партій?

Які шанси успішної імплементації закону?

Інструмент боротьби з олігархами

Позитивна оцінка прийнятого законопроекту в громадському секторі навряд чи має дивувати, зважаючи на те, що сам документ розробляли представники кількох неурядових організацій. Поза тим, сам зміст закону також дає очевидні підстави для оптимізму. Згідно з його остаточною редакцією, право отримати державне фінансування на власну статутну діяльність та в якості компенсації за витрати на виборах матимуть усі політичні партії, які набрали 5% голосів виборців на парламентських виборах 2014 р. Починаючи з наступних виборів, цей бар’єр буде знижено до 2%. Водночас аби не втратити державне фінансування, партії будуть зобов’язані регулярно подавати детальні звіти за свої надходження та витрати до уповноважених органів, а також вказувати достовірні дані про обіг партійних коштів. Закон також встановлює максимальні обмеження внесків фізичних і юридичних осіб на підтримку партій.

Загалом закон спрямовано на підвищення фінансової прозорості діяльності політичних партій, тоді як державне фінансування виглядає радше одним із інструментів для досягнення цієї мети. Не секрет, що абсолютна більшість українських партій існують за рахунок фінансування з боку впливових спонсорів, які навзамін вимагають конкретних політичних і економічних преференцій. При цьому ні партії, ні їхні спонсори публічно не розкривають своїх зв’язків, чому сприяє надміру ліберальне чинне законодавство, що регулює діяльність партій. Таким чином, навіть коли виборець дізнається про фінансування партій з боку конкретних олігархів, він не може отримати формальних доказів цього, оскільки рух коштів на підтримку партій ніде не фіксується. Зрозуміло, що така залежність партій від олігархів спонукає їхніх лідерів передовсім перейматися задоволенням інтересів своїх спонсорів, чим перешкоджає перетворенню партій в організації, що відстоюють інтереси своїх виборців.

Норми ухваленого закону покликані послабити цей порочний зв’язок партій із їхніми тіньовими спонсорами. Відтепер партії будуть зобов’язані декларувати всі свої доходи та витрати, що теоретично дозволятиме громадянам краще розуміти джерела їхнього фінансування і робити більш виважений вибір. Водночас якщо партія зберігатиме практику тіньового фінансування, учасникам цього процесу загрожуватиме адміністративна та кримінальна відповідальність. Таке введення державного контролю за фінансуванням партії, натомість, має суттєво послабити роль «великих гаманців» та спонукати партійних лідерів шукати фінансування з інших джерел. Державне фінансування виступатиме як один із імовірних замінників тіньового фінансування, однак для його отримання партії будуть змушені робити власну фінансову активність прозорою. Усе це в комплексі може зробити партії більш незалежними від інтересів олігархів і більш чутливими до інтересів виборців.

Непевне майбутнє

Поза тим, варто бути доволі обережним у ставленні до можливості повноцінної імплементації ухваленого закону. Очевидно, що закон суперечить інтересам практично всіх великих політичних партій в Україні, які значною мірою залежать від тіньового фінансування. Відповідно, слід очікувати, що вони намагатимуться обходити положення закону про сувору фінансову звітність та прозорість. Скоріше за все, це відбуватиметься шляхом приховування частини фінансування партій, оприлюднення якої буде їм невигідно.

У цьому контексті особливого значення набуває роль державних органів, покликаних контролювати фінансову діяльність партій та моніторити її на предмет порушення чинного законодавства. Ключову роль у цьому процесі має відігравати Національне агентство з питань запобігання корупції. Проблема, однак, полягає в тому, що цей орган досі не сформовано, так само як не визначено його майбутній склад. Крім того, процес формування спеціальної комісії, яка має обрати його голову, було позначено намаганням Кабінету Міністрів усунути неурядові організації від участі в ньому. Відповідно, існують обґрунтовані побоювання з приводу можливої політичної залежності агентства від уряду, що може зашкодити його ефективній діяльності, зокрема у сфері моніторингу фінансової діяльності партій.

Зрештою, не варто забувати про прикрий прецедент попередньої спроби запровадження державного фінансування партій, яка завершилася невдачею після того, як парламент не передбачив кошти на ці потреби у бюджеті на 2008 р. і зрештою скасував відповідні положення, які так і не набули чинності. Подібна загроза існує й сьогодні, особливо зважаючи на скрутне бюджетне становище України та не надто велику популярність фінансування політичних партій з бюджету в суспільстві. Відповідно, цілком імовірно, що народні депутати, керуючись популістськими мотивами економії бюджетних коштів, спробують повторити трюк 2007 р. та не закласти в бюджет на наступний рік кошти, необхідні для реалізації положень про бюджетне фінансування партій. Протидія такому сценарію має бути серед пріоритетів прихильників нещодавно ухваленого закону.

Висновки

Таким чином, ухвалений парламентарями закон про протидію корупції у разі успішної імплементації дасть змогу зробити процес фінансування партій та їхніх витрат більш прозорим і відкритим для суспільства, спонукаючи їх ставати більш незалежними від олігархів та більш зацікавленими у відстоюванні інтересів своїх виборців. Водночас, втілення закону в життя постає перед кількома серйозними загрозами, пов’язаними з можливими проблемами із ефективною роботою органів, що зобов’язані контролювати його виконання, та потенційною протидією з боку народних депутатів.

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко

Аватар користувача Дейниченко Володимир

Державне фінансування

Державне фінансування партій. 

16 липня 2015 року Верховна Рада України прийняла в першому читанні законопроект №2123а “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції”. Відповідне рішення підтримали 245 народних депутатів.

2 вересня 2015 року в приміщенні Інформаційної агенції УНІАН відбулась прес-конференція на тему “Останній крок до державного фінансування партій”. Під час виступу співавтор законопроекту Сергій Лещенко висловив думку, що депутати не готові голосувати за зміну фінансування партій через небажання публікувати інформацію про майно, яке є в розпорядженні політсил.

 

Проект закону щодо запобігання і протидії політичній корупції передбачає державне фінансування статутної діяльності політичних партій та відшкодування витрат на передвиборчу агітацію під час виборів народних депутатів України (з 1 січня 2017 року).

Крім того, запроваджується обов'язкова щоквартальна звітність про майно, доходи, витрати та зобов’язання фінансового характеру політичних партій, що подається доНаціонального агенства з питань запобігання корупції (з 1 січня 2016 року).

ПЕРЕДВИБОРЧА АГІТАЦІЯ

Політична партія має право на відшкодування витрат, пов’язаних з фінансуванням своєї передвиборної агітації на виборах народних депутатів України, якщо на останніх чергових або позачергових така партія взяла участь у розподілі депутатських мандатів.

Відшкодування здійснюється у розмірі фактично здійснених партією витрат, але не більше максимального розміру виборчого фонду партії. Згідно з законом “Про вибори народних депутатів України” максимальний розмір виборчого фонду партії становить 90 000 мінімальних заробітних плат (1378 грн з 1 вересня 2015 року):

1378 * 90 000 = 124 020 000 грн

Підставою для відмови відшкодування витрат є встановлення факту неподання фінансової звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду партії у визначений законом строк, подання неповної або недостовірної інформації.

СТАТУТНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Щорічний обсяг державного фінансування статутної діяльності політичних партій становитиме дві сотих розміру мінімальної заробітної плати, помноженого на загальну кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в загальнодержавному багатомандатному окрузі.

За даними ЦВК, у позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року взяли участь 16 052 228 виборців (тут і надалі використовуються дані з офіційного сайту Центральної виборчої комісії).

Таким чином, якщо рівень мінімальної заробітної плати на 1 січня 2016 року не зміниться, то на статутну діяльність політичних партій у 2017 році буде виділено:

0,02 * 1378 * 16 052 228 = 442 399 403 грн

Саме стільки коштуватиме українським платникам податків зменшення олігархічного впливу на політичні процеси в державі.

Світова практика свідчить про те, що державне фінансування становить не більше 40% від коштів, які є у розпорядженні партій. 20% — це членські внески і 30% — приватні пожертви. Ми пропонуємо виділяти 440 млн. гривень на рік на усі партії разом. За нашими розрахунками, це 12 гривень з кожного українця на рік. Віктор Таран, голова Центру політичних студій та аналітики

Рис. 1 Порівняння видатків державного бюджету 2015 із державним фінансуванням статутної діяльності політичних партій

Як бачимо, фінансова незалежність політичних партій від олігархічних груп, потребує вдвічі менше коштів, ніж Державне управління справами.

Хто отримає державне фінансування?

На державне фінансування матимуть право ті партії, які отримали не менше двох відсотків голосів виборців на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів України.

Отож, сьогодні на бюджетні кошти можуть претендувати 10 політичних сил (діяльність Комуністичної партії України — заборонена).

Рис. 2 Результати позачергових виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року

Яким чином розподіляються кошти?

Кошти, виділені з державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичних партій, розподіляються Центральною виборчою комісією між політичними партіями в такому порядку:

  • 10% щорічного обсягу державного фінансування розподіляється порівну між партіями, які пройшли до Верховної Ради за умови, що кількість представників однієї статі серед народних обранців не перевищує двох третин (66,7%);
  • 90% від вказаної суми розподіляється пропорційно до кількості дійсних голосів, поданих за списки кандидатів у народні депутати України на останніх виборах.

Згідно з даними ЦВК, кількість депутатських мандатів, отриманих кожною політичною партією, що висунула кандидатів у народні депутати України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, становить:

Рис. 3 Кількість депутатських мандатів, отриманих кожною політичною партією, згідно з результатами позачергових виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року

Серед шести парламентських партій, на 10% (44 239 940 грн) щорічного обсягу державного фінансування статутної діяльності зможе претендувати лише “Об’єднання “Самопоміч”.

Рис. 4 Кількість представників однієї статі у Верховній Раді VIII скликання (згідно з протоколом Центральної виборчої комісії про результати виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року)

Решту коштів (398 159 463 грн) буде розподілено пропорційно між 10 політичними партіями, що набрали більше двох відсотків на позачергових парламентських виборах 26 жовтня 2014 року.

Для розрахунків річного фінансування статутної діяльності вище вказаних політичних партій скористаємось відомостями Центральної вибочої комісії про підрахунок голосів виборців по загальнодержавному багатомандатному виборчому округу.

Рис. 5 Обсяг річного державного фінансування статутної діяльності політичних партій згідно з законом "Щодо запобігання і протидії політичній корупції"

Рішення про надання та припинення державного фінансування статутної діяльності політичних партій приймається Національним агентством з питань запобігання корупції на підставі результатів останніх чергових або позачергових виборів народних депутатів України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі.

Відповідне рішення приймається на основі звітів партії про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Проект закону №2123а в частині фінансової звітності партій набирає чинності з 1 січня 2016 року.

Державне фінансування статутної діяльності політичної партії зупиняється у разі:

  • неподання політичною партією звіту про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у встановлений законом строк;
  • подання партією звіту про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, оформленого з грубим порушенням встановлених вимог, або який містить недостовірні відомості щодо майна партії вартістю чи коштів партії в розмірі більше двадцяти розмірів мінімальної заробітної плати (27 560 грн).

Державний контроль за законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету України на фінансування їхньої статутної діяльності, здійснюють Рахункова палата та Національне агентство з питань запобігання корупції.

Щорічне державне фінансування статутної діяльності партій почне діяти з 1 січня 2017 року. 

450 млн грн на рік— вартість очищення української політики від олігархічного впливу та лобіювання бізнес-інтересів у парламенті.

Для одного громадянина — це занадто багато, для української демократії — надзвичайно мало.

 

Джерело: Андрій Черепенко

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко

Аватар користувача Дейниченко Володимир

У разі поділу державного

У разі поділу державного бюджету України на загальний та спеціальний фонди, витрати, передбачені частиною першою цієї статті, провадяться із загального фонду держбюджету.

Щорічний обсяг державного фінансування статутної діяльності політичних партій, які, відповідно до цього закону, мають право на таке фінансування, становить дві сотих розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на 1 січня року, що передує року виділення коштів держбюджету, помноженого на загальну кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів.

Встановлюється, що партія має право на отримання державного фінансування її статутної діяльності, якщо на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів її виборчий список кандидатів у народні депутати у загальнодержавному виборчому окрузі отримав не менше 3% дійсних голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному виборчому окрузі.

Кошти, виділені з держбюджету на фінансування статутної діяльності партій, перераховуються на зазначені рахунки політичних партій у розмірі 25% загального розміру щорічного державного фінансування для кожної політичної партії на початку кожного кварталу.

Крім того, законом, зокрема, визначається, що не допускається здійснення внесків на підтримку політичних партій, серед іншого, державними та комунальними підприємствами, установами і організаціями, а також юридичними особами, в яких не менше 10% статутного капіталу або прав голосу прямо або опосередковано належать державі, органам місцевого самоврядування чи нерезидентам або кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування відповідно до закону “Про запобігання корупції”.

Визначається, що партія, яка була суб’єктом виборчого процесу на виборах президента України, виборах народних депутатів або брала участь у чергових чи позачергових місцевих виборах, а також партія, яка отримує державне фінансування, зобов’язана пройти зовнішній незалежний фінансовий аудит звітності про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру в рік, наступний за роком проведення таких виборів чи отримання державного фінансування.

Крім того, законом у Кодексі про адміністративні правопорушення та у Кримінальному кодексі України, зокрема, встановлюються штрафи за порушення порядку надання або отримання внеску на підтримку політичної партії, а також за подання завідомо недостовірних відомостей у звіті партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру.

У Прикінцевих положеннях визначається, що цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім низки положень. Зокрема, йдеться про підпункти 3-5 пункту 3 розділу І цього закону (в частині запровадження щорічного державного фінансування статутної діяльності політичних партій, відшкодування витрат партій на здійснення передвиборної агітації та встановлення обмежень щодо розміру внесків на підтримку партій з боку фізичних та юридичних осіб), які набирають чинності з 1 липня 2016 року, а також про підпункту 4 пункту 3 розділу І цього закону (в частині подання партіями звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру), які набирають чинності з 1 січня 2016 року.

Кабінет міністрів України має під час підготовки проекту закону "Про Державний бюджет України на 2017 рік" передбачити фінансування у повному обсязі заходів, передбачених цим законом.

Нагадаємо, Верховна Рада 16 липня прийняла в першому читанні проект закону2138а "Про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України (щодо фінансування політичних партій)". Ним передбачено забезпечення держфінансування партій з 2017 року.

 

 

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко

Аватар користувача Дейниченко Володимир

УКРОПУ мало коштів на партію

В УКРОПі вже скаржаться, що бюджетних коштів партіям буде недостатньо
П'ятниця, 09 жовтня 2015, 06:09

Фінансування партій з державного бюджету є позитивною нормою, однак цих коштів все одно не буде вистачати.
Таку думку висловив народний депутат, один з лідерів "Українського об'єднання патріотів - УКРОП" Віталій Купрій, передає Інтерфакс-Україна.
"Я думаю, що це нормальна норма. Зрозуміло, нічого не вистачить - обсяги проведення виборчих кампаній високі", - сказав Купрій, коментуючи ухвалення парламентом норми про фінансування з держбюджету.
При цьому Купрій висловився проти того, щоб обмежувати підтримку партій з боку окремих громадян.
"Краще б це було прозоро, чесно, щоб всі бачили - скільки хоче людина, стільки й дає. Якщо це чесні доходи, ніде не вкрадені - то чому б і ні?", - сказав Купрій.
Як повідомлялося, Верховна Рада підтримала законопроект, який вводить державне фінансування партій і вимагає від них звітувати про надходження і використання коштів. Закон встановлює відповідальність за порушення порядку надання або одержання вкладу на користь партії та кримінальну відповідальність за порушення порядку фінансування політичних партій.
Не підтримали законопроект Опозиційний блок,  Радикальна партія Ляшка і група "Відродження".

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко



Отдых с детьми на море, Крым, Севастополь, Любимовка.