Skip to Content

Орган люстрації-Державне бюро розслідування

Державне бюро розслідувань — правоохоронний орган України, створення якого передбачено Кримінальним процесуальним кодексом України у термін до 20 листопада 2017 року[1].

Ідеологія нового відомства полягає в тому, що воно буде розслідувати кримінальні провадження, в яких фігурують правоохоронці, судді і найвищі службовці (від міністрів до начальників главків).

Історія створення

Про невдалі спроби створення Національного бюро розслідувань України див.: Національне бюро розслідувань України.

13 квітня 2012 року був прийнятий новий Кримінальний процесуальний кодекс України, згідно з яким Державне бюро розслідувань є органом досудового розслідування (поряд з ОВС, СБУ, Податковою службою).

Amnesty International неодноразово закликала Україну прискорити створення бюро розслідувань із функцією незалежного розслідування протиправних дій міліції[2].

Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України за 2013 рік містить позицію Президента України В. Януковича відносно ДБР, а саме:

«Одним із важливих питань інституційного забезпечення реформування правоохоронних органів є створення Державного бюро розслідувань України – нового органу, до функцій якого має перейти розслідування злочинів, скоєних державними службовцями високого рангу, працівниками правоохоронних органів i суддями. Зазначений орган має бути створений у такій формі, яка забезпечить належний рівень його незалежності, ефективності і професійності...»[3]

У Законі «Про прокуратуру», прийнятому 14 жовтня 2014 року, закладене майбутнє утворення ДБР (п.п. 4, 5, 11 розд. XIII).

Проект закону про Державне бюро розслідувань України внесено до парламенту 1 серпня 2013 року[4]. Його автор — А. А. Кожем'якін.

Колишній Генеральний прокурор України Віктор Пшонка заявляв, що створення ДБР можливе у 2014 році[5].

Проектом конституційної реформи Президента Петра Порошенка запропоновано надати Президентові України право призначення і звільнення Голови ДБР за згодою Верховної Ради. Парламент також може висловити недовіру Голові ДБР, що має наслідком його відставку з посади[6].

У рамках антикорупційних ініціатив Уряду Яценюка, Мін'юст, МВС, Мінрегіон та урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики повинні до 1 вересня 2014 р. повинні розробити проект закону «Про Державне бюро розслідувань»[7].

З прийняттям Закону України «Про систему спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції» від 14 жовтня 2014 року, ідея ДБР була потіснена (але не замінена) ідеєю Національного антикорупційного бюро України. Закон передбачає майбутнє виникнення спорів між цими органами з питань підслідності, які належить вирішувати Генпрокурору (пп. «ї» п. 3 ч. 2 Розділу ІV Закону).

Коаліційна угода, підписана 21 листопада 2014 р. парламентськими партіями України VIII скликання, передбачає (п. V.3) створення Державного бюро розслідувань. До ДБР повинні перейти слідчі функції органів прокуратури і частково Служби безпеки України. В частині боротьби з корупцією — окрім питань, що належать до відання Національного антикорупційного бюро[8][9].

«Зараз ведуться дискусії, які конкретно функції, крім слідства, цей орган перебере на себе з прокуратури, МВС і СБУ та інших силових органів» (І. Коліушко)[10].

Прийняття закону про ДБР планується у вересні 2015 року[11].

 

0
Ваш голос: Ні

Коментарі

Аватар користувача Дейниченко Володимир

По Геращенку - директора ДБР назначає Уряд! Де правда?

Антон Геращенко Народний депутат Украіни, секретар Комітету з питаннь законодавчого забезпечення діяльності правоохоронних органів.

Государственному бюро расследований Украины – быть!

12 листопада 2015, 14:16

 

Только что в парламенте принят важнейший закон номер 2114 о Государственном Бюро расследований, в соотвествии с которым органы прокуратуры навсегда теряют право проведения следствия!

Это один из важнейших законов необходимых для наведения порядка в системе прокуратуры.

Это требование было заложено ещё в Конституции Украины в 1996 году. Для его претворения в жизнь понадобилось целых 19 лет!

Теперь, после подписания этого Закона Президентом, у Генеральной прокуратуры останутся лишь полномочия по надзору за досудебном следствием и представление государственного обвинения в суде, так как это есть в любом нормальном Европейском государстве!

Сама борьба за кресло Генерального Прокурора теперь станет гораздо менее ожесточённой.
Ведь у прокуратуры теперь не будет столько карательных полномочий под крышей одной организации.

Функции следствия по делам, которые ранее относились к полномочиям ГПУ будут переданы Государственному Бюро расследований, директор которого будет назначаться по итогам открытого конкурса и утверждаться коллегиальным решением Кабинета Министров. (???? Хіба не Президент призначає за поданням Прем"єра?....  В.Дейниченко)

К полномочиям ГБР, в числе прочих, будет относиться следствие по делам о пытках и расследование правонарушений совершенных сотрудниками правоохранительных органов – Национальной Полиции, Службы безопасности, прокуратуры, государственными чиновниками, не связанные с коррупционными правонарушениями, которыми будет заниматься Антикоррупционное Бюро Украины.

Это ещё один важный шаг по построению в Украине правового европейского государства!

Осталось только, чтобы Президент не наложил вето на этот закон...

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко

Аватар користувача Дейниченко Володимир

Створено Державне бюро розслідувань. Кількість органів росте.

12 листопада 2015 Верховна Рада проголосувала закон про створення Державного бюро розслідувань

За відповідний закон у повторному другому читанні проголосував 241 народний депутат.

Бюро віддадуть справи, які тепер підслідні прокуратурі. Тобто,

ПРОКУРАТУРА ДЕРЖАВИ УКРАЇНА  РОЗВАЛЕНА ОСТАТОЧНО. 

Повноваження та підсудність справ розпорошено, керівники цих органів назначаються одноособово Президентом.

Найбільше суперечок перед розглядом питання про створення ДБР у депутатів виникло через процедуру призначення директора Бюро.

Депутати домовились, що директора ДБР призначатиме президент за поданням прем'єра, яке той робитиме на підставі рішення конкурсної комісії.

Як відомо, закон про ДБР депутати не змогли проголосувати у другому читанні 15 липня і відправили його на повторне друге читання.

Згідно з законом, Бюро має виявляти, розкривати и припиняти злочини, пов’язані з діяльністю організованих груп та злочинних організацій.

Розслідувати випадки катування та інших злочинів, пов’язаних з жорстоким, нелюдським або таким, що принижує гідність, поводженням або покаранням, вчинених прокурорами, слідчими (детективами) Національного антикорупційного бюро, СБУ, органів внутрішніх справ та працівниками інших правоохоронних органів.

Бюро має також розслідувати військові злочини, злочини, вчинені службовими особами, які займають особливо відповідальне становище.

Також бюро має займатись розслідуванням злочинів, вчинених службовими особами Національного антикорупційного бюро, прокурорами Антикорупційної прокуратури.

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко

Аватар користувача Дейниченко Володимир

Рада підтримала законопроект

Рада підтримала законопроект про державне бюро розслідувань

Верховна Рада підтримала законопроект про державне бюро розслідувань. За ухвалення документа за основу проголосували 247 депутатів за необхідних 226.

«Законопроект є остаточним формуванням архітектури силових органів країни. В 1996 році Конституція передбачила, що прокуратура не матиме слідства, але вона все ще його має. Цей закон нарешті робить з прокуратури європейський орган, який наглядає за законністю і правами держави і громадянина, а не веде політично замовлені слідства. Але, голосуючи за нього, ми залишаємо умову, що у другому читанні необхідно переглянути порядок призначення частини керівництва цього органу, а також підслідності цього органу», – сказав голова фракції «Блок Петра Порошенко» Юрій Луценко.

Державне бюро має розслідувати факти тяжких злочинів з застосуванням насилля та створення злочинних організацій. На бюро розслідувань також покладено завдання запобігання організованій злочинності, виявлення та розкриття злочинів, які скоювали і скоюють правоохоронці.

Згідно з законопроектом, для забезпечення діяльності Державного бюро розслідувань утворюються територіальні управління у Львові, Хмельницьку, Миколаєві, Мелітополі, Полтаві, Краматорську та в Києві.

Робота з підготовки цього законопроекту була розпочата ще влітку минулого року.

Правоохоронний орган зі схожими функціями, зокрема боротьби з організованою злочинністю і корупцією, створювавсяще за часів президенства Леоніда Кучми. Однак, оскільки був відсутній відповідний закон, у листопаді 2000 року Національне бюро розслідувань було ліквідовано. Також була спроба створити за часів президенства Віктора Ющенка – було створено робочу групу з розроблення концепції утворення та організації діяльності Національного бюро розслідувань України, однак цей орган так і не створили.

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко

Аватар користувача Дейниченко Володимир

Концепція ДБР за другим законопроектом

Концепція Державного бюро розслідувань за другим законопроектом Кожем'якіна

Nuvola apps kview.svg Зовнішні зображення
Інфографіка РПР
Searchtool.svg [1]

Наступний законопроект був поданий 12.02.2015 р. А. А. Кожем'якіним спільно з групою народних депутатів[16]. Він підтримується Реанімаційним Пакетом Реформ.

Державне бюро розслідувань проголошується центральним органом виконавчої влади, що здійснює правоохоронну діяльність з метою попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів, віднесених до його компетенції.

Завдання:

  1. запобігання організованій злочинній діяльності, терористичним та іншим особливо тяжким насильницьким злочинам — з метою забезпечення безпеки людини, суспільства і держави;
  2. виявлення, розкриття і розслідування:
    — злочинів, пов'язаних з діяльністю злочинних організацій;
    — злочинів, пов'язаних з тероризмом;
    — особливо тяжких насильницьких злочинів, за які Кримінальним кодексом України передбачене покарання у виді довічного позбавлення волі;
  3. запобігання злочинам катування і злочинам, пов'язаним з іншими жорстокими, нелюдськими або такими, що принижують гідність, видами поводження і покарання, вчинюваним працівниками правоохоронних органів, і виявлення таких злочинів — з метою забезпечення справедливого правосуддя і недопущення випадків притягнення невинуватих осіб до кримінальної відповідальності;
  4. розкриття і розслідування злочинів катування і злочинів, пов'язаних з іншими жорстокими, нелюдськими або такими, що принижують гідність, видами поводження і покарання, вчинених слідчими (детективами) Національного антикорупційного бюро України, Служби безпеки України, органів внутрішніх справ, а також прокурорами;
  5. розкриття і розслідування військових злочинів;
  6. розкриття і розслідування корупційних та пов'язаних з корупцією злочинів, вчинених працівниками Національного антикорупційного бюро України і прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

Серед повноважень:

  • попереджує, виявляє, припиняє, розкриває і розслідує злочини;
  • здійснює оперативно-розшукову діяльність та досудове розслідування кримінальних правопорушень;
  • здійснює розшук осіб;
  • використовує гласних і негласних штатних та позаштатних працівників;
  • у випадках, передбачених законом, подає до суду заяви про скасування реєстрації і припинення діяльності суб'єктів підприємництва, позови про визнання недійсними правочинів; тощо

Систему ДБР складають центральний апарат, територіальні органи[17], спеціальні підрозділи, навчальні та науково-дослідні заклади. У складі ДБР діють слідчі, оперативні та інші підрозділи.

Директор ДБР, перший заступник Директора і заступник Директора призначаються на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Прем'єр-міністра України відповідно до результатів конкурсу, проведеного спеціальною Комісією (подібно до НАБ).

На службу до ДБР приймаються на конкурсній основі, в добровільному порядку (за контрактом) громадяни України, які спроможні за своїми особистими, діловими та моральними якостями, віком, освітнім і професійним рівнем та станом здоров'я ефективно виконувати відповідні службові обов'язки. Передбачається їх тестування на поліграфі.

Передбачено, що посадовий оклад Директора становитиме 30 мінімальних зарплат; слідчого — 20 мзп.

Директор інформує Президента України, Верховну Раду України, та Кабінет Міністрів України з основних питань діяльності ДБР; щороку до 1 квітня подає Президенту, Верховній Раді та Кабінету Міністрів письмовий звіт про діяльність ДБР за попередній рік.

Передбачаються підрозділи внутрішнього контролю ДБР, а також Рада громадського контролю при ДБР.

Також проект передбачає прокурорський нагляд за діяльністю ДБР.

Проект також переформатовує підслідність ДБР і НАБ. Так, слідчим ДБР пропонується здійснювати досудове розслідування:

 — злочинів, пов'язаних з діяльністю злочинних організацій;
 — злочинів, пов'язаних з тероризмом;
 — особливо тяжких насильницьких злочинів;
 — злочинів катування і злочинів, пов'язаних з іншими жорстокими, нелюдськими або такими, що принижують гідність, видами поводження і покарання, вчинених слідчими (детективами) НАБ, Служби безпеки України, органів внутрішніх справ, а також прокурорами;
 — військових злочинів;
 — злочинів, підслідних НАБ, якщо вони вчинені працівниками НАБ або прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

Профільний Комітет Верховної Ради дав добро цьому законопроекту[18]. Прийнятий в першому читанні за основу 21 травня 2015 року[19].

Думаю, всім все зрозуміло?... Моє шанування.  В. Дейниченко



Отдых с детьми на море, Крым, Севастополь, Любимовка.